Klubb » Trenersiden » Trening i kulda

Trening i kulde

Kulderåd fra Norges Fotballforbund (NFF)
Det er viktig å huske på at lungene ikke skal herdes. Derfor kan trening med høy intensitet i kulde være skadelig for lungene, sier Thor Einar Andersen, leder for NFFs medisinske utvalg og lege for A-landslaget, herrer.

Han understreker at spillere med astma og allergi er spesielt utsatt, og at det generelt er store individuelle forskjeller på kuldetoleranse. Fotballtrenere må ta hensyn til at noen spillere kan være mer utsatt enn andre, og dermed kan ha behov for andre treningsaktiviteter utendørs, eller aller helst innendørs trening.

Jeg anbefaler å heller trene teknikk eller styrke enn fotballaktivitet med høy intensitet ved ekstrem kulde. Det er meget viktig å kle seg godt. Bruk hansker og lue, og litt romslige sko med plass til ullsokker, sier Andersen.

Veiledende råd fra NFF angående kulde:
Ved 12 – 15 minusgrader bør man vurdere å avlyse turneringer og evt treninger

Instruksjon bør begrenses til et minimum ved trening i kaldt vær

Vektlegg grundig og god oppvarming

Gjennomfør spillaktiviteter der alle spillere er involvert hele veien

Vurder å avslutte noe tidligere hvis man ikke klarer å holde ”grunnvarmen”

Ta stikkprøver på forfrysninger i ansikt, fingre og tær

Sørg for at spillerne kommer seg inn i varmen fortest mulig etter trening – uttøying kan for eksempel gjøres i garderoben

Gi spillerne beskjed om å ha med godt med tøy, og ekstra skift til etter trening
Drikk godt også når det er kaldt, gjerne oppvarmet drikke
kilde: www.fotball.no
 

 
Våre samarbeidspartnere

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mjøndalen Idrettsforening © 2004-17

Innholdsoversikt - Siteman CMS