Klubben styrker satsingen på utviklingsavdelingen. Ansetter leder for avdelingen på fulltid.
Det var i august at MIF lyste ut ny stilling i klubben, denne gangen leder for utviklingsavdelingen.
Daglig leder/markedssjef Berenike Wulfsberg sier at gjennom de første månedene i klubben så ble det ganske klart at Mjøndalen trengte en heltidsansatt for å ivareta oppgavene og videreutvikle utviklingsavdelingen. Det er nærmere 350 barn og ungdom som spiller for Mjøndalen`s breddelag på ulike alderstrinn og det skal arrangeres og organiseres både cuper, kamper, treninger m.mer
Kjetil Andre Bergh har de siste 14 årene hatt mye av det administrative ansvaret for avdelingen. Da Kjetil gikk over i nye oppgaver inn i et sportsjef-team rundt a-laget fra i sommer, så ga dette Mjøndalen en mulighet til å tenke nytt.
Dette er en stilling som i dag har vært fordelt ut på flere i klubben og blant annet Kjetil som kjenner klubben godt har tatt det administrative ansvaret mens det sportslige har vært fordelt på frivillige og andre i delte stillinger.
Barn og unge er det viktigste vi har, og de fortjener at klubben ivaretar de på en måte som kan løfte klubben videre.
I søkeprosessen fikk vi mange gode søkere både lokalt og fra andre deler av landet. Det er tydelig at mange ser det unike som finnes i Mjøndalen og ønsker seg både til bygda og klubben.
– Genga skilte seg likevel ut på en måte som vi i ansettelsesgruppa var helt enig om. Hennes arbeid i MIF siden 2010 og frem til i dag gjør at hun kjenner klubben godt, hun har allerede bidratt og vet mye om hvilke utfordringer og muligheter som finnes. Hun har de egenskapene vi ser etter i en slik type jobb, både relasjonelt og administrativt sier daglig leder i MIF fotball Berenike Wulfsberg.
– Genga, hva var det som gjorde at du søkte denne jobben?
Utviklingsavdelingen har vært mitt hjertebarn. Jeg har vært frivillig i klubben i nærmere 12 år. Den muligheten og få bruke all min tid der nå og bidra til at klubben utvikler seg er noe jeg har drømt om og ser som en stor mulighet.
Jeg har selv hatt barn i utviklingsavdelingen og og det som i dag heter akademiet, jeg vet hvor skoen kan trykke og jeg tør og utfordre samtidig som jeg vet hva som fungerer bra og hva vi skal ivareta.
– Hva tenker du er viktig å ta tak i raskt?
Jeg tenker at det er å snakke med frivillige, foreldre og spillere og fortelle de hvor viktig de er for MIF. Bli kjent med alle som tilknyttet klubben, avdekke behov og jobbe videre. Delta på foreldremøter, bli kjent med foreldre, trenere og spillere. Samtidig som det jobbes med en virksomhetsplan for hele fotballklubben og det blir viktig for meg å sette mitt preg på mål og ambisjoner i utviklingsavdelingen i denne planen.
– Og på lengre sikt?
Bygge opp en avdeling som drar nytte av kompetansen som allerede finnes. MIF er i en unik posisjon med å ha både topp og bredde og dette skal smitte over på utviklingsavdelingen og barn og unge som spiller der. Jeg er opptatt av å utvikle mennesker, trenere, spillere og ledere. Rekruttere flere frivillige som ønsker å bidra i det fine samfunnet rundt og i klubben. Målet vårt er å skape et trygt miljø, ivareta det gode arbeidet som allerede er gjort og utvikle og bidra til at barn og ungdom i Mjøndalen har det fint i MIF.
– Hvilke muligheter ser du for klubben?
Vi har mange muligheter. Vi er så heldig som har samlet både bredde og topp sammen. Vi har masse kompetanse og mange engasjerte folk som kan bidra på mange områder. Veien er kort mellom avdelingene og personene i klubb. Bygge på dette og bruke dette på en god måte.
– I Mjøndalen lever slagordet «Store Drømmer fra ei lita Bygd», hvilke drømmer har du for Mjøndalen?
Drømmen min det er at ungene våre får en god opplevelse uansett hvor de er i klubben. At uansett hvilket nivå hver enkelt er på så skal man ha et brunt hjerte og alltid føle seg velkommen.
Jeg gleder meg masse til å starte, bli kjent med de nye menneskene i klubben, bruke den faglige kompetanse, lære mer og jobbe sammen med resten av organisasjonen . Jeg tenker at med en hel stilling i utviklingsavdelingen som skal sitte sammen med resten av administrasjonen er en unik mulighet for å fortsette det gode arbeidet og videreutvikle det på en best mulig måte.
Genga har allerede startet for å overta en del oppgaver fra Kjetil og begge bruker kvelder til dette nå for at det skal gå raskt å overta når hun starter for fult i midten av november. Bare det viser hvor engasjert Genga er og at hun vil være klar til å tilrettelegge for gode aktiviteter her allerede i 2022.